Thread: rauw voer
View Single Post
Old 15-09-2006, 04:24   #18
Casey
Junior Member
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 13
Default

Ik heb ervaring met rauw voeren. Het is Ik ben het met Letty eens dat het niet gewoon iets is van een lap rauw vlees geven, dat kun je geen compleet menu noemen en dan doe je je hond tekort. Maar ik ben het niet eens met het idee dat het té moeilijk zou zijn. Wij voeren onszelf toch ook? Ik eet in ieder geval zelf geen brokjes en heb toch niet het idee dat ik mijzelf tekort doe.

Een paar maanden geleden ben ik op vakantie geweest, en heb gedurende die tijd mijn hond wel brokjes gegeven. Daar heb ik op een ander forum het volgende over geschreven:

Quote:
Originally Posted by Casey
(Op een ander forum)

Net terug van twee weken vakantie met de hond (1 hond, de andere twee hebben we elders onder gebracht).

Chacho eet normaal altijd Barf (=rauw vlees, rauwe botten, groenteprut). Niet om een speciale reden: toen Chacho pup was kwam ik deze voedingsmethode tegen op internet, en vond de argumenten logisch klinken en ben dus overgestapt.

De afgelopen twee weken vond ik dat te lastig, op reis, bovendien flinke stukken wandelen waarbij we alles zelf moesten dragen) dus heb ik een zak brokjes gekocht. Uiteraard de beste, van Purina, met extra proteinen (high performance). Mijn ervaringen:

* Chacho was in het begin blij verrast. Hij vond het duidelijk leuk weer eens iets anders te eten. Na een paar dagen nam zijn enthousiasme duidelijk af: hij at veel minder dan ik aangenaam vond en is fors afgevallen. Dat afvallen kan ook aan de vele beweging liggen, natuurlijk, maar de extra beweging compenseerde hij niet door meer te eten. Dit ondanks het feit dat ik hem twee keer per dag voer gaf (normaal 1x per dag).

* Na ca. 3 dagen begonnen zijn drollen weer te groeien. Als hij Barf eet poept hij dagelijks nog geen half handje vol, na ongeveer een week was de hoeveelheid ongeveer 3 tot 4 maal zo groot (echt!!). Bovendien stinken zij drollen oneindig veel meer. Ik ruim altijd al zijn drollen op dus ik heb hier goed zicht op. Interessant: het duurde even (zeg 3 dagen) voordat zijn drollen gingen groeien, terwijl hij toch meteen helemaal op brokken over ging. Zelf heb ik hier geen logische verklaring voor.

* Doggy breath. Chacho heeft nog nooit uit zijn bekkie gestonken. Tot nu. Na twee weken brokken ruikt hij net zo onaangenaam als de meeste andere honden. Dat zou wellicht een klein beetje aan zijn leeftijd kunnen liggen (hij is nu 2). Vanaf gisteravond eet hij weer barf dus over een paar dagen kan ik aangeven of hij blijft stinken.

* Tanden: Chacho heeft schitterende, witte tanden (ik wou dat ik ze zo had!!). Na ongeveer een week begon zich er helaas een zichtbaar gele aanslag op te vormen. Ik wist dat Chacho zijn witte tanden aan de barf te danken had maar had niet gedacht dat brokken ZO snel een zichtbare aanslag achter gingen laten. Nu maar hopen dat zijn normale voer dat weer oplost.

* Tandvlees: Ziet er na twee weken slecht uit. Zeg maar ontstoken randjes om de tanden. Niet heel dramatisch, geen pus of zo, maar ook duidelijk niet goed.

Conclusie: Voor mijn honden NOOIT meer brokken (uitzondering Perruka, zij is ruim 16 en houdt niet van kip, ze eet dus brokjes + wat ze van de andere twee kan jatten). Ik was er van overtuigd dat mijn manier van voeren op de lange termijn voordelen biedt, maar ik had nooit gedacht dat brokken ook op zo'n korte termijn als slechts twee weken al zo'n slechte invloed konden hebben. Zelfs als tijdelijke noodoplossing dus niet acceptabel. Nu dus na gaan denken over wat ik de volgende keer ga doen, als ik op vakantie ga....

Groetjes,

Kees
Casey jest offline   Reply With Quote